måndag 28 mars 2011

Ny vecka = ny matplanering

Måste säga att matplaneringen fungerar överraskande bra, det är visserligen lika segt varje söndagkväll när vi sitter där på varsin sida av matbordet med varsin kopp kaffe framför oss och frågar varandra "vad ska vi äta den här veckan?" men det är i dessa lägen som jag är glad över att jag har haft en förkärlek för att samla på mig vackra kokböcker, de kommer väl till pass nu samt vi är hyfsat inkörda efter åtta veckor med familjens Pretto-ramar.

Idag blev det Chili till middag och för ovanlighetens skull var det fröken Pretto som lagade dagens middag. Kommentaren från Mr Pretto blev "mmm...varför har du inte gjort den här förut". Förr i tiden var den här chilin en vanlig syn i min matlåda, serverad med en stor grönsallad till och oftast godast ett par dagar efter tillagning.
Det roliga var att även minimonstret tyckte om den för han hann äta halva skålen med Chilin innan han kom på att han faktiskt är i trotsåldern och tycker att det mesta är äckligt. :)

PRETTO CHILI (ca 4port)
Jag fräste 1st finhackad gul lök & minst 4st finhackade vitlöksklyftor (och färsk chili - beroende på vilken styrka som önskas) i vår hemmagjorda chiliolja tillsammans med ekologisk spiskummin (1msk), "riktigt" paprikapulver (2msk), vahlrona kakaopulver (1 rågad tsk) samt espressopulver (1 rågad tsk) tills löken började mjukna. Därefter fräste jag 500g nötfärs i kryddblandningen (måtten inom parentes är enbart riktlinjer). Tillsatte krossade ekologiska tomater, grönsaksbuljongpulver utan jäst & 2 tsk honung och lät alltsammans puttra i 1h. Smakade av med salt & peppar.
Det sista jag rörde ner var kokta kikärtor & majs utan socker och serverade det hela med en stor grönsallad.


Strax innan sovdax för minimonstret fixade monstrets pappa vam hulad enligt konstens alla regler  ;) och den smakade fantastiskt

HOT CHOCOLATE a la PRETTO
Soyamjölk (Alpro)
Soyagrädde (Alpro)
Vahlrona kakaopulver
Ekologiskt vaniljpulver (utan socker - finns i de flesta matbutiker)
sötad med närproducerad honung
*(ett annat alternativ att söta med är Renée Voltaires kokossocker)



inlagd av: Ms Pussilago

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar